Ammattiosaston hallitus vuonna 2024-2025 / Avdelningens styrelse år 2024-2025

7 varsinaista jäsentä /7 ordinariemedlemmar

Puheenjohtaja/Ordförande

Senad Omanovic (Botnia Marin)

Varapuheenjohtaja/Vice ordförande

Jarmo Raudasoja (Euromaster)

Sihteeri/Sekreterare

Ronnie Ekström ( Isoplus )

Opintosihteeri/Studiesekreterare

Johnny Söderholm (Botnia Marin)

Mika Kuoppamaa (Putkitehdas)

Juha Ahonen (Vilpe Oy)

Jäsenhuoltaja/Medlemsansvarig

Kai Nyppeli (Primo Finland Oy)

7 varajäsentä / 7 reservmedlemmar

Pille Mullola (Pyroll Tervajoki)

Andreas Strömfors (Botnia Marin AB)

Mikko Hahkala ( Isoplus )

Matias Pitkäkangas (Flexipack Oy)

Kari Koivula (taloudenhoitaja / kassör)

Kristian Helsing ( Primo Finland )

Michael Storås

Jäsenenä voit vaikuttaa ammattiosastosi toimintaan esimerkiksi osallistumalla vuosittain pidettävään syyskokoukseen, jossa valitaan ammattiosastolle hallitus. Hallituksen tehtävänä on hoitaa ammattiosaston asioita. Syyskokouksessa myös hyväksytään seuraavan vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio. Kevätkokouksessa käsitellään tilinpäätös ja toimintakertomus

Som medlem kan du påverka verksamheten i din fackavdelning till exempel genom att delta i det årligen återkommande höstmötet där man väljer styrelse för fackavdelningen. Styrelsens uppgift är att sköta fackavdelningens ärenden. På höstmötet godkänns också följande års verksamhetsplan och budget. På vårmötet behandlas bokslutet och verksamhetsberättelsen.

Kollektivavtal

Kollektivavtalet är din viktigaste medlemsförmån. Kollektivavtalet är ett grundavtal för arbetet i en bransch, och villkoren är minimivillkor som arbetsgivaren åtminstone ska följa i fråga om alla arbetstagare. I kollektivavtalet bestäms bland annat lön, arbetstid, lön för sjukdomstid, ersättning för arbete under söckenhelg osv.

Industrifacket förhandlar fram kollektivavtal tillsammans med arbetsgivarfacken.

Työehtosopimukset

Työehtosopimus on tärkein jäsenetusi.

Työehtosopimus on liiton alojen työtä määrittelevä perussopimus, jonka ehdot ovat minimiehtoja, joita työnantajan tulee vähintään noudattaa kaikkiin työntekijöihinsä. Työehtosopimuksessa sovitaan muun muassa palkasta, työajasta, sairausajanpalkasta, arkipyhäkorvauksista jne.

Teollisuusliitto neuvottelee työehtosopimukset yhdessä työnantajaliittojen kanssa.

Fackföreningsutbildning

Syftet med fackföreningsutbildningen är att ta fram kompetens för att täcka behoven hos förbundets förtroendemän, arbetarskyddsfullmäktige och de aktiva i fackavdelningarna. I utbildningen beaktar vi bland annat de svenskspråkiga medlemmarna, förbundets jämställdhetsarbete och ungdoms-, kvinno- och kulturverksamheten.

Fackföreningsutbildningen, som är riksomfattande och stöds av arbetsgivaren, bedrivs inom ramen för förbundets organisationsutbildning. Industrifacket ordnar fackföreningsutbildning på förbundets institut Murikka i Tammerfors och på Industrifackets centralbyrå i Helsingfors.

Dessutom ordnar förbundet riksomfattande veckoslutskurser och kortare regionala kurser för att täcka behoven inom förbundets olika verksamhetsområden. Vid sidan av traditionell närundervisning ordnas webbkurser som organiseras av förbundet.

Ammattiyhdistyskoulutus

Ammattiyhdistyskoulutuksen tavoitteena on tuottaa osaamista liiton luottamusmiesten, työsuojeluvaltuutettujen ja ammattiosastojen aktiivien tarpeisiin. Koulutuksessa huomioidaan muun muassa ruotsinkielisten jäsenten, liiton tasa-arvotyön sekä nuoriso-, nais- ja kulttuuritoiminnan tarpeet.

Ammattiyhdistyskoulutus on valtakunnallista työnantajan tukemaa koulutusta, joka kuuluu liiton järjestökoulutuksen piiriin. Teollisuusliitto järjestää ammattiyhdistyskoulutusta liiton opistossa Murikassa Tampereella ja Murikan sivutoimipisteessä Helsingissä.

Lisäksi liitto järjestää valtakunnallista viikonloppukoulutusta ja liiton toiminta-alueiden tarpeista lähtevää lyhytkestoista aluekoulutusta. Perinteisen lähiopetuksen lisäksi järjestetään liiton organisoimaa verkkokoulutusta.